Chleb + ziarna – połączenie idealne

Chleb to codzienny produkt w naszej diecie. Spożywamy go na śniadanie, kolację, a czasami nawet podczas obiadu. Jak twierdza pracownicy firmy www.savpol.pl -chleb jest czymś więcej, niż pożywieniem, a jego pieczenie nie jest zwykłą pracą. Ostatnio coraz więcej słyszy się, że zdrowy chleb to chleb z ziarnami. Ale co to właściwie oznacza? Jak wybrać taki chleb? Czym one się różnią? I który jest najlepszy?

Dlaczego chleb z ziarnami jest wartościowy?

Przeciwnicy chleba z dodatkiem ziaren, takich jak np. słonecznik, pestki dyni, siemię lniane, sezam czy soja (które oferuje firma Savpol) twierdzą, że ziarna te mają wysoką kaloryczność, więc taki chleb może mieć więcej kalorii niż zwykłe pieczywo białe. Pamiętać jednak należy, że są to ,,dobre kalorie” pochodzące z kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3 i omega-6, które pełnią bardzo ważną rolę w organizmie i muszą być dostarczane z pożywieniem. Pieczywo takie jest zatem bogatym źródłem błonnika, węglowodanów złożonych, witamin z grupy B oraz składników mineralnych. Chleb jest dzięki temu bardziej syty, chroni przed otyłością, przyspiesza trawienie i likwiduje zaparcia.

Nazewnictwo!

Chleb wieloziarnisty czy pełnoziarnisty? Stając przed sklepową półką i wybierając pieczywo warto zwrócić uwagę na jego nazwę. Chleb pełnoziarnisty powstaje z całych ziaren (ziarno + otoczka). Mielone na mąkę są całe ziarna wraz z bielmem, kiełkiem i łuską. Chleb wypiekany z takiej mąki zawiera dużo błonnika, witamin z grupy B, cynku i magnezu. Chleb wieloziarnisty natomiast nie powstaje z mąki pełnoziarnistej. Może, ale nie musi – to po prostu chleb upieczony z wielu rodzajów mąki. Często jest jedynie posypany ziarnami. Znajdziemy go pod różnymi nazwami: wieloziarnisty czy słonecznikowy. Dodatkiem może być też sezam, płatki owsiane czy mak. Wszystko wygląda zdrowo i zachęcająco, ale w praktyce często okazuje się, że większość chleba to niestety mąka pszenna.